Digital støj - Aktivitet 1: Multitasking
I vil nu få testet jeres koncentrationsevne ved at skulle gøre hele 3 ting på én gang.
1. I skal se en video, som indeholder to elementer, hvor der vil blive vist et lærerigt oplæg om digitale kompetencer. Kort tid efter vil der også blive vist et “try not to laugh” videoklip. Videoen må ikke stoppes undervejs, og kan ses parvis eller enkeltvis.
2. Efter videoen skal I hver især besvare spørgsmål til videoen i jeres notatark i pkt. (4). Lyt og se derfor godt efter
og notér gerne undervejs.
1 like gives for hvert korrekt svar. Korrekt svar ses i bunden
af denne hjemmeside. Ikke noget med at smugkigge 😉
3. Fortsæt med dialogspørgsmålene på spillekortet efter endt aktivitet.
Korrekt svar. OBS! Ikke noget med at smugkigge før I har besvaret spørgsmålene! 😉
1) De 4 digitale kompetencerområder:
Operationelle kompetencer, informationskompetencer, deltageleseskompetencer og produktive kompetencer
2) En computer kan fungere som en kognitiv partner/tænke redskab til at forstærke eller udvide eksisterende måder at arbejde på, såsom notering, regneark, tekst til tale eller tale til tekst.
3) Det er vigtigt for elever at have viden om og forståelse for, hvordan søge-algoritmer og de algoritmer, som ligger bag nyhedsfeeds fungerer.
4) Punktet “Internettet som et farligt sted” handler bl.a. om, at man skal kunne beskytte sig mod computer vira og online svindel, som kan gøres gennem computerprogrammer.
Punktet handler også om, at man skal kunne beskytte sit privatliv og at man skal være påpasselig med, hvad man deler af oplysninger til dataindsamlende virksomheder.