Billeddeling
Gennem dette add-on-tema får eleverne indsigt i samtykke online, lovgivningen ved billeddeling og konsekvenserne ved grooming og deepfake.



Formål
Formålet med temaet “Billeddeling” er, at give elever en forståelse af billed- og videodeling på digitale platforme samt de sociale, etiske og juridiske konsekvenser, der følger med.
Gennem temaet opnår eleverne indsigt i vigtige emner som grooming, deepfake, samtykke samt lovgivningen ved deling af billeder online.
“Billeddeling” temaet lægger også op til engagerende og reflekterende dialoger og aktiviteter, så eleverne ikke blot lærer fakta, men også udvikler kritisk tænkning omkring digital adfærd.
Som en del af add-on-temaet “Billeddeling” medfølger undervisningsmateriale og spillekort, der anvendes sammen med spilelementerne i brætspillet DIGIchat Basics.
Målgruppe
Temaet “Billeddeling” henvender sig til elever i udskolingen + gymnasieskolen (STX, HHX, HTX og HF) +
ungdomsuddannelser.
Læringsmål
Læringsmålene for temaet “Billeddeling” er:
Eleven har viden om:
- Samtykke i en digital kontekst.
Lovgivning omkring billeddeling og grooming.
Digitale manipulationer, herunder “deepfakes” og grooming.
Tiltag til at minimere ulovlig deling af billeder.
Tiltag til at håndtere grooming situationer.
Eleven kan:
Reflekterer over egne og andres rettigheder ifm. billeddeling og grooming.
Reflektere over personlige, sociale og etiske konsekvenser ved uhensigtsmæssig billeddeling, grooming og deepfake.
I temaet inkluderes desuden digitale enheder som:
- Læringsmiddel til at løse lærerige opgaver og aktiviteter inden for temaet.
- Inspiration til hvordan digitale enheder kan anvendes til at lave sjove aktiviteter med inddragelse af bevægelse.





Undervisningsmateriale
Til temaet “Billeddeling” medfølger undervisningsmaterialer i form af PowerPoint, notatark til elever og underviser, plakat og vinderdiplomer.
Undervisningsmaterialet anvendes til én undervisningsgang, der består af 2 undervisningsmoduler på i alt 90 minutter.
I 1. undervisningsmodul spilles DIGIchat med temaet “Billeddeling” af elever, hvor medfølgende PowerPoint bl.a. anvendes til at forklare digital dannelse, temaet og spillereglerne i DIGIchat spillet.
I 2. undervisningsmodul afholdes en opsamling efter endt spil med DIGIchat, hvor det medfølgende PowerPoint anvendes til at rammesætte en fælles opsamling med vidensdeling, refleksioner og dialog i plenum om temaet. Her kan underviseren bl.a. få indsigt i elevernes opnået viden og refleksioner om digital dannelse og temaets fokus.
Afslutningsvis skal elever og underviser i fællesskab udarbejde klassens 5 digitale bud i form af retningslinjer, der kan hjælpe eleverne med at dele og håndtere billeder og videoer online på ansvarlig vis.
De 5 digitale bud nedskrives på medfølgende plakat, som kan hænges op i klassen.
Plakaten er også et godt redskab til at opsamle og synliggøre elevernes opnået viden og refleksioner om digital dannelse og billeddeling.
Til slut kåres vinderne af DIGIchat spillet.
Undervisningsmaterialet til temaet “Billeddeling” downloades under “Min DIGIchat” ved oprettelse af en gratis bruger.
Download lærervejledning
PowerPoint

Plakat med klassens 5 digitale bud

Notatark til elever

Få adgang til "Billeddeling" som add-on tilkøb
Temaet "Billeddeling" spilles sammen med spilelementer i brætspillet "DIGIchat - Basics"

- Målgruppe: Elever i udskolingen og på ungdomsuddannelser
- Deltagere: Kan spilles af op til 36 elever ad gangen
- Varighed: 90 min. for spil + undervisning
- Indhold: Klassesæt med 6 sæt spillekort i temaet "Billeddeling" + undervisningsmateriale
- 1 klassesæt inkl. undervisningsmateriale kun 995 kr. ex moms + leveringsomkostninger. Leveringstid: 2 - 8 uger.
Få adgang til brætspillet "DIGIchat - Basics"
Temaerne "Mit digitale aftryk" og "Den gode digitale tone" medfølger

- Målgruppe: Elever i udskolingen og på ungdomsuddannelser
- Deltagere: Kan spilles af op til 36 elever ad gangen
- Varighed: 90 min. for spil + undervisning
- Indhold: Klassesæt med 6 stk. DIGIchat brætspil inkl. 2 temaer + undervisningsmateriale
- 5995 kr. ex moms + leveringsomkostninger. Leveringstid: 2 - 8 uger.
Bliv klædt ordentlig på til DIGIchat brætspillet
I vores introseminar klæder vi undervisere godt på til at anvende DIGIchat brætspillet og det tilhørende undervisningsmateriale. Her viser vi også, hvordan man som underviser kan skabe de bedste rammer for, at elever kan lære om digital dannelse på en lærerig og samtidig underholdende måde ved hjælp af brætspillet, undervisningsmaterialet og digitale værktøjer.
Seminaret vil tage udgangspunkt i DIGIchat brætspillet, teorien bag spillet, det tilhørende undervisningsmateriale samt praktiske øvelser med brætspillet.
Forventet udbytte
- Teorien bag læringsspillet DIGIchat.
- Grundig gennemgang af læringsspillet DIGIchat med praktiske øvelser.
- Grundig gennemgang af det tilhørende undervisningsmateriale.
- Grundig gennemgang af hvordan læringsspillet og undervisningsmaterialet kan anvendes i forskellige undervisningssammenhænge.
- Forslag til hvordan elevers læring om digital dannelse kan bearbejdes gennem forskellige digitale remedieringsværktøjer m.m.
- Målgruppe: Undervisere i udskolingen og på ungdomsuddannelser
- Deltagere: 5 - 36 undervisere ad gangen
- Varighed: 90 minutter
- Pris for introseminar: 6495 kr. ex moms
- Totalpris for 1 klassesæt med "DIGIchat - Basics" til 4796 kr. + "Introseminar" til 6495 kr. med 20 % besparelse inkl. undervisningsmateriale: 11.291 kr. ex moms + leveringsomkostninger. Leveringstid: 2 - 8 uger.

”Selve spillet og baggrund for udviklingen af spillet efterlader et indtryk af et velovervejet fundament både pædagogisk og didaktisk.” - udskolingsleder, Fredensborg skole

”… nu får vi så også den digitale dannelse på banen på en organiseret og sjov måde” - udskolingsleder, Fredensborg skole
"Vi har, i forsøget på at få en samtale i gang, valgt at bruge DIGIchat i vores fremtidige introuger. For med dette spil på bordet, kan vi få de unge mennesker til at reflektere over deres eget brug af medier og ikke mindst hvordan deres kommunikation er/rammer andre.
Vi kan gennem dette spil få vores elever til at lave ”deres egne regler” for grænser, når de kommunikerer. Det er regler som de unge selv skriver/fortolker, med endelig vejledning fra deres underviser. Tak til DIGIchat" - Uddannelsesleder, NEG, EUC Nordvestsjælland.


"Lærerne brugte ca 60 minutter på at spille og teste spillet selv, således at de fik indblik i, hvilke spørgsmål eleverne får.
Lærernes tilbagemelding er, at det er spændende og sjovt, og så er det rart at eleverne skal lave noget, der ikke foregår på computeren.
Vi har valgt DIGIChat til vores elever i år, fordi vi ønskede mere inddragelse af eleverne og større aktivitet blandt dem.” – Vicerektor, EUC Nord
"DIGIchat er bygget professionelt og pædagogisk op, og kan bruges både af børn og unge der selv kan styre spillet, og i andre sammenhænge med en behandlingsmæssig eller didaktisk tilgang, hvor en voksen strukturerer processen." - ledende psykolog, dagbehandlingsskolen Fortuna Vanløse.


"DIGIchat er et skønt samtale- og læringsspil for børn, unge og voksne. Man griner, lytter til hinanden, lærer og bliver nysgerrig på digital dannelse, og bygger videre på den viden man allerede har." - ledende psykolog, dagbehandlingsskolen Fortuna Vanløse.
Flere temaer
på vej
DIGIchat følger med i den konstante digitale udvikling og de digitale
tendenser i samfundet og derfor udgiver vi løbende nye
temaer, som følger med tidens gældende digitale trends – klar til brug sammen med læringsspillet.
I løbet af 2025 udgiver vi bl.a. et tema om gaming/gambling
Hvad siger vores brugere?
Elever


















































Fagfolk



















Fra studieprojekt til StartUp
Det der først startede som et pædagogisk studieprojekt er sidenhen blevet til en mission om klæde børn og unge så godt på som muligt med digital dannelse gennem innovative, lærerige og underholde læringsværktøjer.
