Fakta: Hvad sker der, hvis børn bruger meget skærm?

Del dette indlæg

Skærme i form af smartphones, tablets og computere har i dag en dominerende rolle i vores liv, og børn er ikke undtaget. De bruger skærme både i deres fritid og i skolen. Men bekymringerne omkring børns skærmbrug er vokset, og der er en øget opmærksomhed på de potentielle skadelige virkninger. Statsminister Mette Frederiksen har endda udtalt, at skærme er farligere end trafikken. Men hvad sker der egentlig, når børn bruger skærme i længere tid?

Der er adskillige studier, der peger på, at overdreven skærmtid kan have negative konsekvenser for børns fysiske og følelsesmæssige velvære. Blandt de mulige virkninger er fedme, søvnproblemer, dårligt selvbillede, reduceret motivation og begrænset fantasi. Skærmtid kan forstyrre den naturlige søvncyklus og hormonproduktion, da skærmene udsender blåt lys, der kan påvirke vores kropslige processer. Derudover kan overdreven brug af skærme gøre børn mindre lydhøre over for omverdenen og mindske deres evne til at stimulere sig selv uden brug af en elektronisk enhed.

Hvad siger de udenlanske studier?

Forskellige undersøgelser viser også en sammenhæng mellem skærmtid og børn og unges trivsel. En undersøgelse påviste, at moderat brug af skærme (op til 4 timer om dagen) var forbundet med lavere psykologisk trivsel. Der var ikke væsentlige forskelle mellem ikke-brugere og lavtbrugere af skærme. Sammenhængen mellem skærmtid og lavere psykologisk trivsel var mere udtalt blandt unge sammen med yngre børn.

For at tage højde for disse bekymringer har American Academy of Pediatrics anbefalet, at børn under 18 måneder slet ikke udsættes for skærme, og at ældre børn begrænser deres skærmtid til højst en eller to timer om dagen.

En artikel på thecognitiveemporium.com understreger ligeledes de potentielle negative virkninger af skærmtid på børns fysiske og følelsesmæssige velvære. Problemer som fedme, søvnproblemer, dårligt selvbillede, reduceret motivation og begrænset fantasi kan være konsekvenser af overdreven brug af skærme. Blåt lys, som skærmene udsender, kan forstyrre den naturlige søvncyklus og hormonproduktion, hvilket kan have en indvirkning på børnenes generelle sundhedstilstand. Derudover kan skærmtid gøre børn mindre opmærksomme på deres omgivelser og mindske deres evne til at bruge deres fantasi og kreativitet.

Sammenhæng mellem skærmeksponering og mental sundhed hos unge

En systematisk gennemgang af 50 forskningsartikler viste, at flertallet af disse undersøgelser fandt en sammenhæng mellem skærmeksponering og mental sundhed hos unge. Den mest udbredte enhed blandt unge var smartphone, og brugen af denne i hverdagen blev associeret med nedsat mental trivsel. Brugen af sociale medier blev også forbundet med negativ indvirkning på den mentale trivsel, og blandt piger var brugen af sociale medier forbundet med en øget risiko for depression.

Det er dog vigtigt at bemærke, at forskningen på området stadig er relativt ny, og der er behov for yderligere undersøgelser for at forstå de langsigtede virkninger af skærmtid på børns udvikling og trivsel. Der er også forskellige faktorer, der kan påvirke, hvordan skærmtid påvirker børn, herunder indholdet og kvaliteten af det, de interagerer med på skærmen, samt den kontekst, hvor skærmtiden finder sted.

Det er vigtigt at finde en balance mellem at drage fordel af de teknologiske fremskridt og samtidig beskytte børns fysiske og mentale sundhed. Forældre og pædagoger spiller en afgørende rolle i at etablere sunde vaner og grænser for skærmtid. Kommunikation og dialog omkring skærmtidens indflydelse kan hjælpe børn med at udvikle en bevidsthed om deres egen brug og træffe informerede valg.

I sidste ende handler det om at finde den rette balance mellem skærmtid og andre aktiviteter i børns liv. Skærme kan være en værdifuld ressource til læring, kommunikation og underholdning, men det er vigtigt at sikre, at de ikke tager overhånd og erstatter vigtige aspekter af børns udvikling og trivsel. Ved at være opmærksomme på potentielle risici og implementere sunde vaner kan vi skabe en balance, hvor skærme kan bruges ansvarligt og til gavn for børns udvikling.

Rigtig god “explainer” på dr.dk

Danmarks Radio har udarbejdet en rigtig god “explainer”: Hvad sker der, hvis børn bruger meget skærm? Følg linket eller find den under dr.dk.

Vil du have en fin gennemgang med dit barn, er det en varm anbefaling at se denne kort video sammen og derefter have en god åben dialog herom.

Derudover kommer vores DIGIchat spil til familier snart. Vi er netop ved at sætte sidste hånd på udviklingen af spillet.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Opdag mere

da_DKDansk

Vi er rigtige ærgelige over at du ikke længere har lyst til at at benytte DIGIchat til at skabe digital dannelse for børn og unge i Danmark.

Vi håber du vil hjælpe os til at blive klogere på hvorfor DIGIchat ikke længere har interesse, så vi kan gøre DIGIchat endnu bedre. 

Vi sætter rigtig stor pris på, at du vil hjælpe os med at fremme digital dannelse på en fortsat sjov og lærerig måde, tusinde tak!

Mange tak for din feedback, det sætter vi stor pris på!

Med dit bidrag kan vi gøre DIGIchat endne bedre til gavn for børn og unge, DIGIchat teamet.